Geschiedenis van eSports

Tegenwoordig zijn de eSports zeer groot, zelfs uitgegroeid tot een miljardenbusiness. Electronic Sports zijn voornamelijk populair in Azië en de Verenigde Staten. Maar ook in Nederland komt er steeds meer aandacht voor deze sporttak. Hieronder geven wij een korte uitleg over de vier bekendste genres binnen de eSport en vertellen wij meer over de geschiedenis van de eSports.

Genres

Er zijn vier genres binnen de eSports die het bekendste zijn en daardoor ook gelijk het populairste. Dit zijn RTS (Real Time Strategy), FPS (First Person Shooter), vechtsport en MOBA (Multi Online Battle Arena). Maar ook de sportgames zijn bezig aan een opmars, met name de spellen NBA, Madden en FIFA. Echter liggen de prijzengelden bij de sportspelen nog stukken lager in vergelijking met de vier hoofdgenres. Geloof het of niet, maar de professionele eSporters kunnen miljoenen euro’s winnen per evenement.

Professionele gamers

Er zijn genoeg critici die zich afvragen of eSports wel echt een sport genoemd mag worden. Toch komt er in deze sporttak ook veel voorbereiding kijken, vergelijkbaar met de bekendere en grotere sporten. Professionele gamers moeten jaren trainen om te kunnen groeien. Er wordt dan ook getraind op vele vlakken, zoals tactisch inzicht, timing, planning en behendigheid. En dan hebben wij het nog niet eens gehad over het reactievermogen, welke hoger moet liggen dan de gemiddelde topsporter. Er zijn diverse oude fysieke topsporters die zich aansluiten bij de organisatie van de eSports, waaronder de wereldberoemde basketballer Shaquille O’Neal.

Geschiedenis

In 1962 werd het allereerste videospel uitgebracht, dit mag worden gezien als het officiële begin van de eSport. Dit spel was ‘Spacewar’ en wordt vandaag de dag nog altijd gespeeld. Jaren later kwamen de eerste gamemachines op de markt en daar werden al live evenementen mee georganiseerd. Tegenwoordig kunnen spelers op elk moment van de dag online tegen elkaar spelen en dat is natuurlijk te danken aan de komst van het internet.

Nu zijn de eSports een miljardenbusiness en kunnen professionele spelers zomaar miljonair worden met de sport. Organisatoren verdienen hun geld met het verkoop van merchandising, sponsorgelden en advertenties. Veel wedstrijden binnen de eSports worden live uitgezonden en zijn te volgen via bekende streamingsdiensten zoals Twitch.